Praktijk onder de loep: Brol of afval ?!

'Brol of afval?!',  focust vanuit de vraag en thema over sorteren. Startend vanuit performance, gaan we spelend ontdekken wat volgens voor jou in de vuilbak mag en wat je kost wat kost wil bijhouden. De performance kwam tot stand via externe materialen, aangebracht door collega's en kinderen.

 

Bijkomende informatie:

  • Workshop (1  voormiddag)
  • Thema Afval
  • Geen vervolgtraject
  • Klasleerkracht gaf indirect vorm aan de invulling doorheen het materiaal

Voorgeschiedenis 

Leerkracht en klas

Juf Elien en meester Wout staan in de derde kleuterklas. Twee jaar geleden werkte ik nauw met Elien samen binnen de rol van ondersteuner. Juf Elien weet graag vooraf wat haar te wachten staat, maar kan genieten op het moment zelf van wat er zich binnen het moment afspeelt. Ook het contact met meester Wout is goed. Samen genieten ze van een aanpak van 'gekaderde vrijheid met vooropgezette leerdoelen'.  De kinderen kennen me redelijk goed. Ze kregen vorig jaar 1 uur per week les van mij.

*Meester Wout is afwezig en zal worden vervangen door Celien (zorgcoördinator van de school en dit jaar aangewezen als mijn buddy)

School

Vanuit mijn functie als muzische leerkracht werd er me gevraagd de leerkrachten mee te nemen binnen mijn werkproces om zo kennis te delen en overdracht te vergroten. Aangezien dit niet altijd even eenvoudig is om in te plannen werd de juf enkel op de hoogte gebracht van het moment en niet welke activiteit zou plaatsvinden.

 

 

Voorbereidend werk

Het maken van een performance vraagt geen inhoudelijke voorbereiding als bv: het instuderen van een script, toch vraagt het een zekere voorbereiding. Het voorbereidend werk binnen de context van een basisschool is erg belangrijk. Zo zijn er 'te behalen leerdoelen', verwachtingen van leerkrachten, te reserveren ruimtes, enzovoort. Omwille van deze verschillende redenen werden er voor het project van 'Brol of afval ?!' van start ging, enkele zaken ondernomen:

 

  • Samenzitten met de klasleerkracht om contact te maken, verwachtingen, vragen en het thema af te toetsen.
  • Inplannen van een participatieve-observatie mee-speel-sessie in de klas (Niet nodig wegens al gekende doelgroep)
  • Verzamelen van materialen (door de doelgroep zelf en collega's zelf)

"Voor de verandering vroeg ik kinderen en collega's om materialen mee te brengen die zij zouden categoriseren onder 'brol'. Het niet op voorhand weten wat er zal komen is best spannend en het improviseren 10 keer zo leuk ".

 

Voorafgaande succeservaring

De kinderen van K3 gedragen zich de laatste tijd als losgeslagen wild. De vele ruzies, woedeaanvallen en gebrek aan concentratie maken het omringend personeel moedeloos moe. Door de afwezigheid van de meester en de onwetende invulling, neem ik de zak met verzamelde materialen aan en stel juf Celien (vervanging) voor om een PPL te organiseren. Ze stemt mee in en ik vertrek om alles snel klaar te zetten. De performance en het spel loopt heel erg goed. De leerkracht is zelfs heel verbaast dat de kinderen zo stil en fijn met elkaar omgaan. Na de performance volgt een verwerkende workshop die rechtstreeks voortvloeit uit de performance. 

 

In de performance zie je hoe kinderen tot sociale standbeelden worden omgetoverd gelang de kleur voorwerpen die hun verbinden. Ik kleef een sokkel rond de kinderen en laat ze even staan. Wanneer ik me per ongeluk durf vergissen van kleur roepen de kinderen luid 'neen!'. Vertrekkend uit dit kleuronderzoek en de gevraagde leerinhoud worden de kinderen uitgenodigd om eilanden te vormen van materialen die ze categoriseren onder kleur (om te beginnen) en eventueel later met andere kenmerken voorop. 

 

Wat valt me op:

De kinderen spelen erg geconcentreerd en hebben super veel interesse in het materiaal dat eigenlijk door anderen voor de vuilnisbak bestemd was. Ze komen echter niet tot het sorteren van kleuren (op een paar enkelingen na). De spontane reactie van de aanwezige juf is voornamelijk bezorgdheid. Deze kinderen moeten later overstappen naar het eerste. Op het moment zelf schrok ik ook wel, wanneer ik terecht gewezen werd op de observatie. Achteraf bedenk ik me dat ze hun kleuren wel heel goed kennen, maar gewoon wilden spelen. Kijk, maar naar het moment in de performance. 

De grootste valkuil(en): Wat stoort en valt me op

De PPL ging zo onwaarschijnlijk goed dat ik het nog duizend maal zou willen herhalen, maar daar ging het mis. De keer op keer ingeloste nood naar stilte (zie start onderzoek), creëerde onbewuste verwachtingen.  Wanneer deze niet ingelost werden en chaos op de voorgrond trad in plaats van harmonie, sloegen de stoppen door. 

 

'Ik voelde me gefaald

ik voelde me machteloos

ik voelde me verwijderd van mijn kern 

en bewust van mijn lichaam'

Van het hoofd naar het lichaam: 

Mijn lichaam beweegt vanzelf, danst vanzelf en maakt vanzelf contact met het kind. Deze wereld brengt me in connectie met het kind.

 

Het niet in flow kunnen treden zorgt bij mij, voor een zekere naakte en fragiele bewustwording van het lichaam en de wereld rondom. Tijdens flow zijn geest en lichaam in een soort symbiose met elkaar verstrengeld. Deze symbiose wordt voortgetrokken door een bepaalde energie.

 

'Ik heb honger naar deze energie.

Laat de wereld me voortrekken en begeleiden.

Ik mis het flow-gevoel

Het volledig loslaten en toch

bewust in beweging'

 

Betrokken zijn kent geen vaste vorm

Uitzondering: Een kind met autisme was voortdurend aan het rondrennen en liet  Franse scheldwoorden op de groep los. Ik probeerde hem eerst te betrekken in het spel, maar dat lukte niet. Dit zorgde ervoor dat ik heel bewust was van de situatie en niet in de beleving kon komen.

 

' Als ik de ander of het kind niet meekrijg, ligt het aan mij'

'Het gebeurd niet meer spontaan, niet meer intuïtief, het gebeurd gewoon in mijn hoofd'

(mogelijke) Kernwoorden ter voorbereiding van analyse:

  • Spel
  • Autoriteit
  • Geleid
  • Vrij
  • Flow
  • betrokkenheid
  • spontane impuls

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.