Jan Staes
Stavaza en scenario keuze
Woorden om te onthouden:
Analyseren
Bronnen
Positioneren
Positioneren en analyseren:
- Her-analyseren van vocale opnames en gesprekken met de bril van het nieuwe onderzoek
'De onderzoeker volgt de methode niet, de methode volgt de onderzoeker'
Logboek:
- Systematisch stappen beschrijven
- informatie uithalen en analyseren
- Wat betekent dit --> volgende stap confronteren met bronnen
Praktijkonderzoek:
- Afronden en analyseren
'Aanwezigheid van camera's tijdens praktijkonderzoek is intens voelbaar'
Huurdeman E.G.A.(Emily)
Feedback logboek
Woorden om te onthouden:
Structuur
Literatuuronderzoek
Beschrijven
Tegenvragen
Onderbouwen
Praktijkonderzoek:
- Vanuit praktijk naar analyse
- Amanda Pintore - Playlabs
- Falk Hübner - methodologie
- Proef A,B,C,D kort beschrijven (steeds dezelfde stappen)
--> Welke structuur gebruik ik
--> Reflectie (mezelf/leerkrachten/kinderen), korte beschrijving, context en formele aspecten (aantal deelnemers, Ruimte, ..)
--> Bevindingen (wat heb ik er uit gehaald)
--> Wat voelde ik?
Logboek:
- Goede structuur
- Weinig invulling (aanvullen!)
- Inzichtelijk maken - Rode draad
- Beschrijven 'wat betekent dit voor mij en wat bedoel ik hiermee, wat wel en wat niet?
- Video's zien als archiefmateriaal
- Praktijkvoorbeelden kort beschrijven
--> Performance
--> Verkeersogen
--> Superhelden
--> Embodied, sensorieel Performance
Bronnen:
- Tittel
- Wat heb ik er uitgehaald?
- Waarom is het relevant (Link met onderzoek)?
- Samenvattende blogpost
Methode:
- Wat zijn de stappen die ik zet
- Ik ga eerst doen
- Dan reflecteren
- Koppelen van literatuur
- Methode (ik gebruik het zo en zo net als bv: Amanda Pintore)
Positionering:
'Het kind als researcher (in co-creatie)'
Samenvatting:
- Invullen
Onderzoeksvraag:
- Invullen
- , vervangen door 'en'
- is intuïtie niet embodied?
Carry
Feedbackgesprek
Woorden om te onthouden:
- Van performance ken ik niets, maar van workshops heel wat.
- Hoe kunnen we docenten via artistieke interventie, in aanraking brengen met ...
- Bespreekbaar maken van
- wat is grenzen aangeven, hoe train je dat, hoe doen ze dat in de psychologie (bv: weerbaarheidstraining)
- Welke kunstenaars zijn daar mee bezig en wat doen die dan?
- Kunstzinnige interventie om ervaring op te roepen, dingen laten voelen
- u huid is je enige grens, alles is zo dichtbij en fragiel
- Confrontaties binnen een taal dat passend is
- dans als taal die me past
- Een leerkracht heeft niet dezelfde taal, maar hoeft dit?
- Je bent geen danser, kun jij de workshops dan wel geven?
Emely
Feedbackgesprek 1, 2 en 3
Woorden om te onthouden:
Oncomfortabelheid
(Lijfelijke) ervaring
Voelen
Delen
- Wat doet kunsteducatie met de kunsteducator?
- Eigen grenzen - hoe kom je botsen - hoe kom je ontmoeten (dat is waar onderzoek over gaat)
- Ik wil geen effecten meten (welzijn) - Ik wil creëren -
- Methodes verzinnen - Hoe ga je dat doen?
- Doel en middel even loslaten
- Workshop en performance vloeiden in elkaar over als 1 geheel, waarbij voelen centraal staat
- Hoe kan het geven en delen van een kunsteducatieve workshop
- Ervaring en het delen van die ervaring - Kracht zit hem in het delen
- Workshop als een performatief aspect,dat je kan delen
- Het is meer dan ik 'geef' en de ander ervaart, het kan gedeeld worden met 'publiek'
- 'Dat is interessant en kwetsbaar'
- 'Jij moet er ook iets uit leren, het is mooi dat je er niet veel van weet'
- Welk effect hebben de workshops
- Ik wil ervaringen aanbieden vertrekkend vanuit mijn noden
- Het idee van welzijn en persoonlijke groei laat ik los
- Effect - Kan weerstand zijn
- Groepsdynamiek
- Grenzen opzoeken tussen publiek, deelnemer, workshop en performance
- Hoe ga ik dit bereiken/aanpakken?
- Postkolonialisme - Lijfelijke - in je lijf komen
- Het fysieke van oncomfortabelheid
- Grenzen binnen andere contexten
Heel vaak probeer je het oncomfortabele dat je voelt op te lossen door jezelf te verdedigen, gaan vechten,...' Staying with the trouble - bij iets blijven als het moeilijk word, frictie is een oplossing om te accepteren 'dit is nu een moeilijk moment en ik geef daar ruimte aan'
Maak jouw eigen website met JouwWeb