Jan Staes 

Stavaza en scenario keuze


Woorden om te onthouden: 

Analyseren 

Bronnen 

Positioneren 

Positioneren en analyseren:

  • Her-analyseren van vocale opnames en gesprekken met de bril van het nieuwe onderzoek

 

'De onderzoeker volgt de methode niet, de methode volgt de onderzoeker'

 

Logboek:

  • Systematisch stappen beschrijven 
  • informatie uithalen en analyseren 
  • Wat betekent dit --> volgende stap confronteren met bronnen 

Praktijkonderzoek:

  • Afronden en analyseren 

 

 

'Aanwezigheid van camera's tijdens praktijkonderzoek is intens voelbaar'

 

 

 

 

 

Huurdeman E.G.A.(Emily) 

Feedback logboek


Woorden om te onthouden: 

Structuur 

Literatuuronderzoek 

Beschrijven 

Tegenvragen 

Onderbouwen 

 

Praktijkonderzoek:

  • Vanuit praktijk naar analyse 
  • Amanda Pintore - Playlabs 
  • Falk Hübner - methodologie 
  • Proef A,B,C,D kort beschrijven (steeds dezelfde stappen)

--> Welke structuur gebruik ik

--> Reflectie (mezelf/leerkrachten/kinderen), korte beschrijving, context en formele aspecten (aantal deelnemers, Ruimte, ..)

--> Bevindingen (wat heb ik er uit gehaald) 

--> Wat voelde ik? 

 

Logboek:

  • Goede structuur 
  • Weinig invulling (aanvullen!) 
  • Inzichtelijk maken - Rode draad
  • Beschrijven 'wat betekent dit voor mij en wat bedoel ik hiermee, wat wel en wat niet?
  • Video's zien als archiefmateriaal
  • Praktijkvoorbeelden kort beschrijven

--> Performance

--> Verkeersogen 

--> Superhelden 

--> Embodied, sensorieel Performance 

Bronnen:

  • Tittel 
  • Wat heb ik er uitgehaald? 
  • Waarom is het relevant (Link met onderzoek)?
  • Samenvattende blogpost 

 

Methode:

  • Wat zijn de stappen die ik zet
  • Ik ga eerst doen
  • Dan reflecteren
  • Koppelen van literatuur
  • Methode (ik gebruik het zo en zo net als bv: Amanda Pintore) 

 

Positionering:

'Het kind als researcher (in co-creatie)'

 

Samenvatting:

  • Invullen

 

Onderzoeksvraag:

  • Invullen 
  • , vervangen door 'en'
  • is intuïtie niet embodied? 

Carry 

Feedbackgesprek 

Woorden om te onthouden:

 

  • Van performance ken ik niets, maar van workshops heel wat.
  • Hoe kunnen we docenten via artistieke interventie, in aanraking brengen met ...
  • Bespreekbaar maken van 
  • wat is grenzen aangeven, hoe train je dat, hoe doen ze dat in de psychologie (bv: weerbaarheidstraining) 
  • Welke kunstenaars zijn daar mee bezig en wat doen die dan?
  • Kunstzinnige interventie om ervaring op te roepen, dingen laten voelen
  • u huid is je enige grens, alles is zo dichtbij en fragiel
  • Confrontaties binnen een taal dat passend is
  • dans als taal die me past 
  • Een leerkracht heeft niet dezelfde taal, maar hoeft dit? 
  • Je bent geen danser, kun jij de workshops dan wel geven? 

Emely 

Feedbackgesprek 1, 2 en 3

Woorden om te onthouden:

Oncomfortabelheid 

(Lijfelijke) ervaring 

Voelen

Delen

 

 

  • Wat doet kunsteducatie met de kunsteducator?
  • Eigen grenzen - hoe kom je botsen - hoe kom je ontmoeten (dat is waar onderzoek over gaat) 
  • Ik wil geen effecten meten (welzijn) - Ik wil creëren - 
  • Methodes verzinnen  - Hoe ga je dat doen? 
  • Doel en middel even loslaten
  • Workshop en performance vloeiden in elkaar over als 1 geheel, waarbij voelen centraal staat
  • Hoe kan het geven en delen van een kunsteducatieve workshop 
  • Ervaring en het delen van die ervaring - Kracht zit hem in het delen 
  • Workshop als een performatief aspect,dat je kan delen 
  • Het is meer dan ik 'geef' en de ander ervaart, het kan gedeeld worden met 'publiek'
  • 'Dat is interessant en kwetsbaar'
  • 'Jij moet er ook iets uit leren, het is mooi dat je er niet veel van weet'
  • Welk effect hebben de workshops 
  • Ik wil ervaringen aanbieden vertrekkend vanuit mijn noden 
  • Het idee van welzijn en persoonlijke groei laat ik los
  • Effect - Kan weerstand zijn 
  • Groepsdynamiek 
  • Grenzen opzoeken tussen publiek, deelnemer, workshop en performance 
  • Hoe ga ik dit bereiken/aanpakken?
  • Postkolonialisme - Lijfelijke - in je lijf komen 
  • Het fysieke van oncomfortabelheid 
  • Grenzen binnen andere contexten

 

Heel vaak probeer je het  oncomfortabele dat je voelt op te lossen door jezelf te verdedigen, gaan vechten,...' Staying with the trouble - bij iets blijven als het moeilijk word, frictie is een oplossing om te accepteren 'dit is nu een moeilijk moment en ik geef daar ruimte aan'