Praktijkcontext, ruimte en doelgroep

Context

Space

Het praktijkonderzoek naar performance-play-lab als organische en co-creatieve kunstpraktijk, ging door op de Sint-michielsschool, Jette. De deelnemende kinderen waren tussen 4 en 7 jaar oud. 

 

De Sint-michielsschool bevindt zich in Jette, een deelgemeente van  Brussel. De meeste kinderen wonen in de omgeving van de school (Jette, Ganshoren, Koekelberg en Molenbeek). Deze grootstedelijke context brengt superdiversiteit en een vergrote meertaligheid met zich mee. Nederlands is vaak de 3de of zelfs 4de taal. Naast taal, is er ook sprake van een sociaal-uitdagende context (Zie doelgroep). 

Who again ? 

De deelnemende doelgroep bestaat uit kinderen van 4 t.m. 7 jaar. Dankzij de Brusselse context en de invoering van het M-decreet, vertonen deze groepen heel wat diversiteit zowel m.b.t.  etniciteit als onderwijsbehoeften. Zo is de aanwezigheid van kinderen met leerstoornissen en gedragsproblematieken niet onbekend, binnen de Sint-michielsschool Jette.

De meeste PPL's  gaan door in de polyvalente zaal. De stoelen en tafels worden telkens volledig aan de kant geschoven om plaats te maken voor een plastic blauw zeil waar de kinderen bij het binnenkomen op worden verwelkomd. Uitzonderlijk kunnen er ook enkele passages in de klas zelf plaats vinden onder de vorm van een vervolgtraject.

 

Ruimte:

  • Polyvalente zaal (...m²)
  • Automatisch licht 
  • Vol met tafels en stoelen
  • Regelmatige doorgang door personeel (bewakers en poetsploeg)

Deelnemende klassen:  

2de kleuterklas

  • 22 kleuters
  • 4-jarige
  • Meertalig publiek
  • Sociaal uitdagend 

 

3de kleuterklas

  • 25 kleuters
  • 5-jarige
  • Meertalig publiek  
  • Zeer sociaal-uitdagend

2de leerjaar

  • 23 leerlingen 
  • 7-jarige
  • Meertalig publiek 

Maak jouw eigen website met JouwWeb