Positionering gesprek feefback

Solang, Sarah, Mark, Sophie, Eva en Karen


Woorden om te onthouden:

Vergelijken

analyseren

wat vind ik niet goed 

argumenteren

Algemeen:

  • Ik kan me vinden in het idee van buikgevoel (trying not to try), maar ook het gebruik van zintuigen (theatro de los sentidos) 
  • (onder)wijzen van het kind: als uitnodiging, het kind kiest wat die ermee doet. Dat is een risico. Dit deel vult flow en spel goed aan, maar er worden geen leerdoelen opgesteld zoals bij Biesta.
  • Wel ga ik binnen flow, kinderen wijzen of richten op een bepaald beeld, materiaal, ... en het is dan aan het kind wat die hier mee doet. Ik mix het loslaten (van flow) en vastpakken (van Biesta) door elkaar.

 

Feedback van de groep:

  • Betrekken van eigen onderwijspraktijk en linken maken
  • Opletten voor correcte bronvermelding
  • Taalfouten en zinsbouw. 
  • Kruisverbanden leggen (linken maken in de gehele tekst)
  • Goede bronnen en duidelijke verwoording 

Sarah Bourgeois - Gesprek Positionering 

Theatermaakster en woord/drama docent 


Woorden om te onthouden:

Speelsheid

spel

interactie 

innerlijk kind 

spelende volwassene

Bronnen spel/speelsheid/Homo Ludens: 

Elize de Mul - De spelende mens

Talk over spelen - Laura Van Dolron

Homo Ludens - J. Huizinga

 

Onderzoeksvraag:

  • Welke plaats kan PPL krijgen in basisonderwijs 
  • Geen ja/neen vraag

 

Doelgroep:

  • Is het voor de leerkracht of de kunsteducator 

 

'kunsteducatie kan veel leren van hoe kinderen naar de wereld kijken en hoe performers kindertheater hiermee omgaan'

Positionering: 

  • 'Er is geen magische formule'
  • 'De leerkracht zou ook een stuk kunsteducator in zich moeten hebben om goed onderwijs te voorzien.
  • 'Niet alles moet vasthangen aan leren'

 

'ik vind dat elke leerkracht een deeltje kunsteducator in zich moet hebben':

 

--> Waarom is dat zo? 

--> Welke plaats kan dat dan innemen?

-->Hoe moet dit georganiseerd worden?  (Leraren in de praktijk linken aan PPL)  

--> Welke soort kunsteducatie heb je dan voor ogen?

 

Communicatie: 

  • Wonderkamer/ rariteitenkabinet van materialen 
  • Verschillende standpunten 

 

 

Sarah Bourgeois - Reflectie Performance Playlab 'Schietgaten'

Theatermaakster en woord/drama docent


Woorden om bij te houden:

Spanning 

Nieuwsgierigheid 

Ritueel 

Onderbreken 

impulscontrole 

Spontane interactie 

 

 

Introductie/ritueel:

  • Je begint, neemt een kind bij de hand en gaat er woordloos naast zitten.
  • 'Het geknisper van het zeil, vind ik zalig'

 

Leerlingen:

'ik wil (Lagere school kind) vs. Ik kom en doe (jongste kleuter) '

  • Ze zijn helemaal mee
  • Ze zijn super stil en aan het kijken
  • Ze voelen zich veilig
  • Camera plaatsen op de kinderen (hun reactie)
  • Ze begrijpen in stilte heel snel
  • Ze reageren in verhouding met de 

 

Leerkrachten:

'De leerkracht is geen generalist, die ook nog eens kunsteducator is, je zou kunnen zeggen dat het voor kunstenaars en andere kunsteducatoren is weggelegd'

  • Inlichten van participatie regels omtrent houding en verbale instructies
  • De leerkracht vond rust in je performance, haar latere instructies waren zacht van aard. 
  • Leerkrachten grijpen in bij een interpretatie van onrespectvol gedrag
  • Kunnen leerkrachten meespelen, verstillen 

 

Houding performer:

  • Ik merkte van mezelf dat ik heel sturend was, door de verhouding publiek/performer die plaats vond (mede omdat het concept van play lab niet op voorhand gekaderd werd) was het nodig om kinderen te gaan uitnodigen. 
  • Is er een manier om niet vanuit Melanie te vertrekken, maar uit een ander, het kind,... (na drie jaar, krijgen de kinderen enkel jouw kunst te zien)?

 

'Op een bepaald moment moet de ander er in komen, anders is de school je atelier. Wat ook prima is, maar op een school ben je niet alleen'

 

Positionering:

Ben je kunstenaar of leraar die af en toe eens een performance doet?

-Sarah bourgeois-

  • Laat het maar, ook al is er chaos en gaat het mis, dat is deel van het proces.
  • Leerkrachten inspireren door beleving van de ervaring

 

Naverwerkende workshop:

'Kylian had een zatte bril op en begon de vlakken die hij zag in de ruimte vertraagd  te tellen' 

  • Gezichtsbeperking of beperking van zicht
  • Materiaal experiment 
  • Open performance circkel (afspelen van muziek, vrije bijdragen van de kinderen die een bepaald beeld willen laten zien al dan niet in beweging) 
  • Bedanking van elkaar 

 

Materiaal: 

'Dat je met niks zoveel kunt doen'

 

Woordloos: 

  • Met zo weinig kun je heel veel zeggen 
  • 'verrassend snel hebben de kinderen doorheen de stilte door wat er van hen gevraagd word, wat ze mogen doen'

 

Werk-ritueel:

  • Verstoord = heeft een impact op mogelijke toestand van flow en dus ook de performance zelf.

 

Ruimte:

  • 'Heeft iedereen zijn fruitje mee' stoort, want je bent nog in de ruimte waar de sfeer van wat er net gebeurd is hangt (= doorbreken van de mooie concentratie die er geweest is) 
  • Automatisch licht, polyvalente zaal  vol stoelen en tafels, de veilige omgeving van school 

 

Co-creatie en participatie:

  • Participatie aanmoedigen (in alle veiligheid) door er af en toe iemand uit te pikken

 

Reflectie:

  • Stel je was camera man of fotograaf, welk(e) beeld(en) zou je willen bijhouden, herbekijken en wat wil jij daarover vertellen?
  • Beleving: Wat deed dat met mij? 
  • Iets terug geven aan elkaar (onder de vorm van opbouwende feedback en begeleidende doorvraag-vragen)

 

Naverwerkende workshop:

'Kylian had een zatte bril op en begon de vlakken die hij zag in de ruimte vertraagd  te tellen' 

  • Gezichtsbeperking of beperking van zicht
  • Materiaal experiment 
  • Open performance circkel (afspelen van muziek, vrije bijdragen van de kinderen die een bepaald beeld willen laten zien al dan niet in beweging) 
  • Bedanking van elkaar 

 

Performance play lab:

'Wat ik er goed aan vind is dat je hun een artistieke ervaring bied, zonder dat ze naar een gemeenschapcentrum hoeven te gaan en het licht uit gaat en dat moet je houden'

-Sarah bourgeois-

Peerfeedback

Dette

Woorden om te onthouden:

Raken

tegengewicht

vertragen

drempelverlagend

ontmoetplekken (verder bestuderen!!)

interactie

dialoog 

Je stem raakt me. Je hebt een zekere kwetsbaarheid die mensen kan raken. Ik denk dat dit misschien een aandachtpunt is voor het uitdenken van je interventie ?

 

Het mooie in het onderzoek is het betrekken van het dagdagelijkse en de vluchtigheid die er is. Ik voel en lees een soort tegengewicht tegen de snelheid van de westerse samenleving. Een uitnodiging om ten eerste te gaan vertragen, plaats te maken voor verwondering (concept van ‘clownerie’ iets bekijken alsof het de eerste keer is dat je het ziet/hoort/..). Ten tweede is er een sterk concept om met dit soort interventie het concept ‘elitaire kunst’ te gaan verlagen, uitnodigend en drempelverlagend laat je mensen uit al de lagen van de samenleving proeven van wat kunst zou kunnen zijn. Het is gratis, interpreteerbaar, negeerbaar en bovendien in open ruimte. Dit wil zeggen dat ook hier drempels verlagen. Al de sociale regels van een museum vallen weg waardoor het gemakkelijker is om in contact te treden of zorgt de vluchtigheid en het gebrek aan ‘kunsteducatieve begeleiding’ dan voor het voorbij gaan van dit alles?

Ik denk dat je goed zal moeten verdedigen wat je onderzoek onderscheid van wat er al is en de meerwaarde bedrukken. Misschien kunnen bovenstaande argumenten je inspireren. Verder zou ik ook eens nadenken over je rol als kunsteducator. Is het plaatsten van het kunstwerk genoeg, ga je hierbij begeleiden, is dat persé nodig?

Je opzet is redelijk duidelijk. De voorbeelden en bronnen die je aangeeft zijn relevant en helpen alles nog meer vorm te geven.

Je hebt een mooie hypothese, zou je hier iets meer mee kunnen doen rond ‘de ontmoetplekken’ Zorgen interventies voor ontmoetplekken of voor het versterken van al bestaande ontmoetplekken  ?

Wil je op deze ontmoetplekken ook interactie? Soms versterken audio en het element van verrassing het in dialoog gaan. Denk, maar aan mensen die in het rood over staken en ineens een pratende verkeerspaal op hun donder krijgen die hun de les spelt. Je ziet mensen lachen, verschieten en deze reacties live delen met elkaar. Beeldende interventies zorgen minder voor dialoog tussen omstaanders die elkaar niet kennen.

Hier moet je u doelgroep misschien definiëren, zijn het groepen, families en vrienden die elkaar kennen of willekeurige mensen die elkaar niet persé kennen en uitgenodigd worden door een interventie om in dialoog te gaan. Mensen dat elkaar niet kennen zullen meer nodig hebben om in dialoog te gaan dan mensen die elkaar kennen.. of is dit een aanname?

Je hebt een goed uitgeschreven onderzoeksopzet en plan die me zin geeft in meer.

Je eerste beeld werkt echt heel bekrachtigend en doet dromen.

 

Wat ik opschreef uit je onderzoek zijn volgende termen die voor mij belangrijk zijn:

  • Verwondering voor wat is
  • Menselijk kunstzinnig instinct (deze term definiëren, wat is dit ?)
  • Context publieke ruimte
  • Rol van kunst in het dagdagelijkse leven
  • Kunst in ontmoeting met het dagelijkse leven
  • Het dagelijkse leven als leeromgeving
  • Ontmoetingsplekken

Peerfeedback 

Eva en Karen


Woorden om bij te houden:

Lichaamstaal 

impact schoolcultuur 

veiligheid

ruimte

embodied learning 

bewustwording 

  • Wat maakt een veilige sfeer
  • Hoe durf je ruimte innemen en aanvoelen 
  • Lichaamstaal 
  • Impact van schoolstructuur 
  • Ruimte voor de leerkracht en het kind
  • Transparante communicatie 
  • Perform en toon uzelf 
  • Uitnodiging tot zelfzorg
  • Roepen - onderdrukken 
  • relatie leerkracht - leerling  
  • intern proces leerkracht in relatie met zichzelf
  • voorbeeld voor zelfzorg 
  • bewustwording lichaam - embodied learning

 

 

 

'Misschien is het geen workshop maar een performance waarin het probleem aangekaart wordt,  leerkrachten mogen deelnemen maar vooral bewust worden van wat er gebeurd, een artistiek manifest'

  • Valkuil therapie 
  • Wat is het artistieke? 
  • Workshop of concept doen en telkens aanpassen 
  • Ik kan kinderen begeleiden ook al ben ik geen danser
  • Moet je kunstenaar zijn om kunsteducator te zijn? 
  • Wat is mijn makerschap? 
  • Tijd om stil te staan 
  • voorwaarden opbouwen door te vragen wat grenzen zijn (--> Wat is spelend leren)

 

Peerfeedback


Woorden om bij te houden:

  • Wat kan het geven van een performatieve workshop rond eigen grenzen als effect hebben op leerkrachten basisonderwijs? (1ste onderzoeksvraag)
  • Hypothese: Zorgen voor jezelf is de tools geven aan anderen om voor zichzelf te zorgen

Naast het vele online samen komen door de coronabeperkingen. Nam ik het initiatief om een lokaal te huren in het GC Essegem, om zo samen te kunnen komen en live uit te wisselen in een periode van crisis. Na de verstrengde regels, ontdekte ik een half overdekte plek aan Tour&Taxis waar we (twee-)wekelijks konden samen komen met de Brusselse en Leuvense vrouwen. 

Van dit...

....Naar een combinatie met dit!

Peerfeedback 

Solange en Karen 

Bij Solange in de tuin


Woorden om bij te houden:

kunstenaarschap 

verbindingskunstenaar/grenskunstenaar

performance

dialoog in beweging

Flow en kracht

Collectief, samen 

Begeleiderstijl

  • Zie praktijkervaring - zomeracademie 
  • Veranderen van doelgroep? 
  • Ik wil mijn kunstenaarschap opzoeken 
  • Ik ben geen klassieke kunstenaar 'de grenskunstenaar'
  • Ik ken niets van performance, maar ik besef dat het me keer op keer raakt
  • Zelfzorg in het leraarschap - in mijn leraarschap (relevantie)
  • Al bewegend in dialoog 
  • Quand il y en a plus, il y en a encore
  • 'Mijn wereld werd omgedraaid' 
  • Groepscompositie 
  • Eigen bewegingen, eigen narratief, van mij 
  • dualiteit sterk en beangstigend - bijblijven en verliezen
  • draagkracht - mogen ademen - emotie 
  • bijblijven - reclaiming your body - post kolonialisme
  • Wat geeft kracht? 
  • Even stoppen 

 

 

 

 

 

 

'Performance geeft me kippenvel. Ik vind dat prachtig dat beweegt mij dat neemt me mee.

Mij roept het tot verinnerlijking, maar heel wat anderen tot grenzen, zeker in het onderwijs. Wat figuratief is loopt, maar het abstracte brengt heel veel ophef bij leerkrachten'.

  • State of unconsciousness - the mind of no mind - Mushin  
  • Feldenkrais danstechniek, welke filosofie ligt hierachter?
  • Onderzoek naar hoe je die 'state' kunt bereiken 
  • Het belang van begeleiderstijl (veiligheid, richtlijnen en lichaamsbewustheid)
  • collectief, samen durven doorbreken en toelaten
  • Embodied learning
  • Ik daag je uit en laat je in u kracht (ontoerekeningsvatbaar) 

 

 

Feedback gesprek 

Lieke en Nicolien 


Woorden om bij te houden:

Participatief

Participatie 

Performance

Procesgericht

  • Wat is participatie?
  • Het actief meedoen aan een groter geheel 
  • Participatief meedoen: je bent zelf actief bezig, open opstellen in een groter  geheel (Lieke)
  • Het is allesbehalve jezelf uitsluiten van iets (Lieke)
  • De ontwikkeling van mezelf als participator en hoe ik me opstel binnen die groep.
  • Moet er iets staan op het einde? 
  • De workshop op zich is een performance

Peerfeedback: Café t'zelfde schuitje - Onderzoeksopzet

Sofie, Lieke, Stephanie 


Woorden om bij te houden:

Voelen

Veiligheid-onveiligheid

Grenzen

Eigen ruimte

Ervaren 

Ontmoeting

Uitnodigen en niet verplichten

Weerstand

Kern

  • Een persoonlijk proces 
  • Kunsteducator in de spotlight 
  • Het doel: Het werken rond grenzen kan ondersteunend werken naar autonomie, zelfliefde, leiderschap van u zelf. Grenzen moet je niet lezen, maar kun je in ontmoeting ervaren.
  • Toeschouwer en kunsteducator zijn beiden deelnemer binnen het ervaren van een performance 
  • uitnodiging naar anderen om in mijn intieme bubbel te stappen, voelen op eigen manier met in het achterhoofd wat het voor hun eigen narratief kan betekenen 
  • Ik heb er baat bij en de ander mogelijks ook
  • Kunsteducator staat centraal 
  • uitnodiging tot een performance binnen een 'grenzenspel'
  • Frustratie naar het onderwijs 'mensen die ver van hun kern staan, wanneer ze lesgeven, anderen inspireren,...'

 

 

 

 

Grenzen geven veiligheid

Grenzen stoten af

Zachte grenzen, harde grenzen 

Mijn grenzen, jouw grenzen

onze ontmoeting 

Peerfeedback - Onderzoeksopzet

Marijke, Mark, Sofie, Siebe, Lieke en Jan - 25/05/2020


Woorden om bij te houden:

Somatiek 

Kunsteducatief bad

Voelen 

Beleving centraal 

Embodiment 

Performance art 

Ontmoeting 

  • Interessant om het bij de kunsteducator te leggen 
  • Een heel deel kunsteducatoren kunnen niet mee doen met het onderzoek = niet erg 
  • Mezelf interviewen of laten interviewen 
  • Niet te breed gaan - versmallen 
  • kunsteducatief werken  dat aandacht biedt aan het non-verbale van het lichaam, de somatiek 
  • Kunst als therapie en therapie als kunst 
  • Kan een kunsteducator dat niet dezelfde taal spreekt baad hebben bij dit onderzoek, moet het motiverend werken? 
  • Ik mis de prioriteit aan welzijn  - Persoonlijke groei 
  • Hoe kan ik het onderzoek verlagen om anderen aan te zetten? 
  • Het gaat over voelen niet lezen, misschien moet mijn artistiek research ook beleefbaar zijn                                               --> embodied onderzoek, een kunsteducatief bad à la petit prince.
  • Kunst instrumentaliseren 
  • Thema's om het innerlijke kind te voeden 
  • Kan het geven van een embodied workshop bijdragen aan het welzijn van de kunsteducator 
  • Lichaamsbeweging, theater en dans ==>Kiezen
  • De manier waarop ik werk is nog iets anders dan een pure kunstworkshop
  • Het is geen therapie, maar een manier tot groei
  • Kunst is een ontmoetend middel tot groei, plezier en spel
  • Kunst geeft op een andere manier een stem aan anderen 
  • Kunst is meer dan een vorm