Spel(en)

https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/lekker-spelen/

https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen/#!/concept/krachtlijnen

'Spelen is een basisrecht'

'Vrijplaatsen i.p.v. broedplaatsen' 

'Play is research'

https://www.amandapintore.com/

'The playfull teacher'

De kunst is een prachtig vakgebied, waarlangs je de wereld kan leren kennen. Er bestaat maar één manier om het verhaal van een reiziger (het kind) te leren
kennen en dat is meereizen

-Tobias Frensen-

  • Hybride kunsteducatieve praktijken
  • Ook in de kunsteducatie is het
    van belang dat educatoren inzetten op hybride kunst en artistieke ontmoeting
  • geen afvinkbare competentielijst
  • Hulpmiddel om over kunsteducatieve praktijken te denken/praten (gelijkenis)
  • kunst en educatie als lijfelijke reis
  • artistieke producten = fragmentarische tussenstops in de reis
  • kunsteducator = reisbegeleider (route op maat uitstippelen, introduceren in de wereld van PPL) 
  • buiten de lijntjes 

HACK/PLAY | Het leven is een spel, dus speel het!

'Soms moet je spelen zonder te willen winnen'

Homo Ludens ofwel de spelende mens

Spel is een vrije handeling. 'vrij' in het woord vrije handeling, bevat een dualiteit. Volgens Huizinga dien je vrijwillig je vrijheid op te geven om te kunnen meespelen met de spelregels van het spel. Je kiest om deze regels te volgen.

Infinite play for the purpose of continuing the game 

Wie het wil hebben over spel, moet het eerst hebben over de spelregels door Fiep van Bodegom

Over play for play's sake, de tirannie van het project en dansende goden by Michael Foley

Children are active protagonists in their growing processes

-Loris Malaguzi-

Discover the child by Maria Lallier, Reggio Emilia Education by Sprouts schools, Discovering Children as active citizens by Stephanie Van Houten and Reggiochildren.it:

Play is the highest form of research

-Albert Einstein-

Het doel van Reggio Emilia pedagogie is het ontwikkelen van liefde voor ontdekking, het vormen van een eigen persoonlijkheid, vertrouwen in hun eigen mogelijkheden, ontwikkelen van eigenaarschap binnen hun eigen groeiproces en respect voor anderen. De filosofie is gebaseerd op het beeld van een kind. Reggio Emilia, kiest bewust niet voor een 'one-size-fits-all-curriculum. Het stelt zich in de plaats kindgericht op en omarmt hierbij het idee van 'project-based learning'. Deze projecten kunnen altijd en overal plaatsvinden. Het vaakste vinden ze plaats gedurende spel. Performance.Play.Lab is een startpunt vanwaaruit projecten kunnen ontstaan. Deze kunnen zowel leerkracht als leerling gestuurd zijn. Wanneer ik iets inspirerend en mooi zie tijdens PPL, vind ik dat het mijn taak is als begeleider om hier d.m.v reflectie, foto- of videomateriaal op terug te komen. Hierbij sluit ik meer aan bij de visie van Biesta, die het kind wijst op wat hij denkt dat interessant kan zijn voor het kind. Het verschil en dan sluit ik weer aan bij de pedagogie van Regio Emilia, is dat dit richten ook omgekeerd kan zijn. Sommige projecten kunnen ook ontstaan vanuit het kind zelf. Ik ben er dan als begeleider en gids om de wisselwerking als bovenstaand beschreven te herhalen. Het enige dat anders is, is de veranderende omgeving van PPL, naar de eigen klas en/of buiten.

Een krachtige boodschap (vaak afwezig in de westerse wereld) is het omarmen van fouten. 'Falen', maakt deel uit van het proces. Het is iets positief waaruit we leren. In de podcast van Theater for the young herhaalt Amanda Pintore deze boodschap op niveau van de performer. Het is niet omdat een kind niet luistert, zich omdraait, begint te wenen dat het niet mee is of dat jij gefaald hebt, het hoort erbij en beide partijen leren ondertussen. Dit horen bracht enorm veel rust, begrip en positieve energie voor mijn vak.

Love for life long learning

-Loris Malaguzzi- 

Als we nu toch stilstaan bij de begeleider gaan we even door. Regio Emilia ziet  de aanwezige volwassenen als begeleider. Wanneer een begeleider zich opstelt als instructeur, limiteert het de eindeloze verbeelding, motivatie en mogelijkheden van het kind. Zoals hiervoor aangekaart ben ik het eens met deze uitspraken, maar vind ik de interventies en onderbrekingen van Biesta een interessante aanvulling. Ik zie ze niet als tegenstellingen maar als complementair. 

Learning by trying, failing and doing

-Sprout schools-

Leerkrachten

  • Voeden van het leerproces, van het kind
  • observeren, wegstappen en zichtbaar blijven
  • fouten toestaan en omarmen als leerkansen
  • mogelijkheden creëren voor nieuwe leerkansen
  • documenteren van video en foto materiaal om zo het leerproces te visualiseren
  • Samen herbekijken van beelden en reflecteren
  • Geen instructeur maar een begeleider
  • begeleider in de ontdekkingsreis van het kind 
  • introduceren van in mijn geval: materialen, muziek, performance...

Kinderen 

Het kind wordt gezien als:

  • een vat vol potentieel 
  • aangelegde nieuwsgierigheid en exploratiedrang
  • eindeloze verbeelding
  • verantwoordelijk voor eigen leerproces 
  • Natuurlijke onderzoekers, risiconemers, designers en  ontdekkingsreizigers
  • constant in verandering

 

Het kind kan d.m.v. honderd talen hypotheses en fouten maken, nieuwe dingen uitproberen, onderzoeken, spelen en verbeelden. 100 talen, 100 mogelijkheden

Omgeving

Kinderen leren van elkaar, leerkrachten en van de omgeving. De ruimte ofwel aanwezigheid van ateliers, zorgen voor een derde onderwijzer. De omgeving kan nieuwsgierigheid prikkelen, creatie en ontdekking in de hand werken. Reggio Emilia spreekt van een open ruimte, met zicht op de buitenwereld. Zodat het leven zoals het is letterlijk dicht bij staat. Ze vergelijken het met een open plazza.

 

De ruimte waarin ik werk is gesloten van de buitenwereld en prikkelvrij. Ik merk dat dit de concentratie en de spelmogelijkheden vergroot. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb