Performance 

Het is geen theater. In theater zijn mensen vervangbaar. In theater is het bloed nep. In performance is alles echt. Performance komt en gaat, het is vluchtig. Zonder het publiek heeft performance geen betekenis. In mijn onderzoek zie ik het publiek als co-spelers en zonder de kinderen heeft mijn werk weinig betekenis.

Performance, een state of mind. Het vraagt je volledige aanwezigheid. Het is een vernieuwende manier van contact maken. Het veranderd, het ontmoet, het laat je iets anders ervaren. Ik geef mezelf voor 100 procent en stel me open tot het voelen met al de zintuigen.

Vrijzetten van gevoelens d.m.v. performance. Hier is vertrouwen voor nodig, ook al is je leven zoals Abramović niet in gevaar. Het zijn lijfelijke verhalen. 

Hoe weet je wanneer je een kunstenaar bent? Een kunstenaar bevat urgentie en intensiteit. Een echte kunstenaar moet klaar zijn om te falen. Een echte kunstenaar veranderd naar onbekende terreinen, neemt een risico tot falen. Door het maken van fouten maak je ontdekkingsreizen. Deze ontdekkingsreizen maken deel uit van kunstenaarschap. Het makerschap draait rond de reis, het eindresultaat is vluchtig en de reis permanent (Link Intervieuw Amanda Pintore).

Verwondering, kijken naar iets alsof het de eerste keer is. 

Verwonderen, samen op één podium, spelen als deel van performance.

Beweging, zintuigelijk voelen en terugbrengen naar de wereld

 

 

How do you look at the objects in your hand? Do you give a pen, a plate, or a laptop a second thought? Probably not, right? But what if you did?

-Marina Abramovich- 

 

 

Alle bewegingen zijn dans. De omarming van het alledaagse en het lijfelijke. Dingen omarmen voor wat ze zijn en niet voor wat ze zouden moeten zijn.

Vervreemd, bizar, ongemakkelijk en aanwezig. Het gebeurd gewoon en neemt de ander mee in een vorm van perceptie of die het nu wil of niet. Performance kunst is een kunstvorm met het lichaam als drager. Er is geen podium of auditorium, het is een versmeltend geheel verzameld onder ervaring. Experimenteel, onderzoekend, het leven. Performance art zou niet gescheiden moeten worden van de wereld, het gebeurd in de wereld en is reel. Reëel, chaotisch en nooit feilloos. Onreproduceerbaar en onvoorspelbaar

Performance als een fysiek spel. Kinesthetische  en lijfelijk integratie. Fysieke interactie in beweging. Kan bewegen kunst zijn? Wat is de kracht van een beweging? Hoe kan ik mijn lichaam begrijpen? Lijfelijk ervaren van ideeën. Het blijven bij de ervaring (Link Staying with the trouble). 

Veel verschillende vormen mogelijk.  Het lichaam inzetten als manier om jezelf uit te drukken. Sociale kritiek aanwezig (PPL als kritiek op het prestatiegericht onderwijs). Het lichaam is het middel en de fysieke actie is op een of andere manier aanwezig. Performance om met mensen te verbinden, met meer dan woorden. Het publiek kan bewust of onbewust deelnemer worden. (op het einde kan de blik van de ander verschillend zijn).

'It is only one time, it is not repeatable' 

Maak jouw eigen website met JouwWeb