Onderzoeken onderzoeken en verder zoeken

Methodology at its best

Participerende participant in participerende observatie

Participerende observatie vraagt de onderzoeker om zowel een actieve deelnemer te zijn (in dit geval performer en speler), als observator. Door het participatief gedeelte van deze onderzoeksmethode, was ik in staat ervaringen van de onderzochten o.a. gedrag, denkbeelden, gevoelens en ambities te delen. Om het observatiegedeelte van de methode niet uit het oog te verliezen, dient de participerende participant (in dit geval mezelf), in staat zijn om afstand te nemen van de deelnemers (kinderen). Het is belangrijk om beiden rollen in te nemen, want samen geven ze vorm aan één geheel. Er is bij deze methode dus geen plaats voor externe observatie.

 

Dit terzijde wil natuurlijk niet zeggen dat de aanwezige leerkrachten en kinderen geen feedback mogen geven. Ook het houden van een reflectiemoment geeft een extra inkijk op wat we als groep beleefd hebben. Naast deze interne reflectiemomenten kregen ook enkele experts mijn beeldmateriaal te zien voor vrijblijvende feedback als extra ondersteuning voor het verder vormgeven van dit onderzoek.

Bottom-up en practice-led research

Het onderzoek kwam tot stand door bottom-up te werken. Zo werd het onderzoek opgestart vanuit ervaringen (het lichaam) en even later gekoppeld aan literatuur (cognitie). Doorheen het onderzoek voerde de praktijk de motor tot het onderzoek. 

'Trust the process'

Grounded theory (*)

De grounded theory-methode van Strauss en Glaser wordt ingezet met als doel, het ontwikkelen van een wetenschappelijke theorie over Performance.Play.Lab. Het is een methode om aan data-analyse te doen. Uit het literatuuronderzoek, de gesprekken en andere ervaringen selecteerde ik 8 à 10 kernwoorden. Deze kernwoorden werden toegepast op het beeldmateriaal van de P.P.L. en kort genoteerd per aanwezig fragment. Veelvoorkomende woorden werden opgedeeld  in deelwoorden. Woorden die niet of amper aan bod komen kwamen werden verwijderd. Dit proces herhaalt zich tot er een theoretische saturatie plaatsvind waarbij  +- een 5-tal woorden overblijven. Deze woorden vormden de kern van het theoretisch kader rond P.P.L.   

(*)Deze theorie kwam ik pas laat tegen en is voorlopig nog niet volledig opgenomen in het logboek. Een aanzet is gezet door het oplijsten van kernwoorden uit de korte reflecties bij elke ondernomen poging naar PPL. Hetzelfde doe ik bij mijn gesprekken. De kernwoorden die het meest voorkomen zullen de basis vormen voor het toepassen van grounded theory.

Literatuuronderzoek:

Literatuuronderzoek werd gekoppeld aan de opgedane ervaringen en zorgde voor een versterking en begrip van bepaalde fenomenen die zich voordeden tijdens het praktijkonderzoek.