Praktijk onder de loep: Verkeersogen

'Verkeersogen', zoomt in, op de zintuigelijke ervaring dat verkeer met zich mee kan brengen. Tijdens deze  spelende en onderzoekende performance krijgen thematische voorwerpen (fietsbel, achteruitkijkspiegels, speelgoedauto's,..) een nieuwe invulling. De thematische objecten worden ingezet om een lijfelijke, zintuigelijke, speelse, onderzoekende performance neer te zetten waarin het kind uitgenodigd word om zijn spontane impulsen te delen. Tijdens deze  spelende en onderzoekende performance krijgen deze voorwerpen een nieuwe invulling. Deze invulling wordt theatraal, dansant en muzikaal ondersteunt. 'Verkeersogen' werd opgestart vanuit performance en vervolledigt met geleide workshops en vrije spel momenten. 

 

Bijkomende informatie:

  • Traject (1 week)
  • Thema verkeer
  • Vervolgtraject binnen Polyvalente zaal +  eigen klascontext
  • Klasleerkracht gaf mee vorm aan de invulling 
  • Klasleerkracht kreeg inkijk op het vooronderzoek ter inspiratie

 

(*) De performance en de vrije spel momenten werden niet gefilmd. Er werden enkele foto's gemaakt. De reden hiervoor is, is de onwetendheid dat deze ervaing iets meer kon zijn. Onbewust was dit een eerste aanzet tot het conceptualiseren van Performance.Play.Lab

 

Verkeersogen Reflectieverslag

2de Kleuterklas (22, 4-jarige kleuters) - 6/10 t.e.m. 15/10

Voorgeschiedenis

Leerkracht en klas

Juf Emely staat in de tweede kleuterklas. Twee jaar geleden werkte ik nauw met haar samen binnen de rol van ondersteuner. Juf Emely is een open-minded leerkracht die meermaals 'doe maar, ik vertrouw je volledig' in de mond neemt. De kinderen daarentegen, kennen me amper en werkten nog niet met me samen.

 

School

Vanuit mijn functie als muzische leerkracht werd er me gevraagd de leerkrachten mee te nemen binnen mijn werkproces om zo kennis te delen en overdracht te vergroten. Hierdoor zullen de klassieke stappen binnen 'voorbereidend werk' vergroot worden met:

  • Het delen van mijn onderzoeksproces
  • Het verwerken van input verkregen door de klasleerkracht
  • Het regelmatig samenzitten om het project van 'verkeersogen' vorm te geven door het opstellen van 'mogelijkheden'. 

Voorbereidend werk

Het maken van een performance vraagt geen inhoudelijke voorbereiding als bv: het instuderen van een script, toch vraagt het een zekere voorbereiding. Het voorbereidend werk binnen de context van een basisschool is erg belangrijk. Zo zijn er 'te behalen leerdoelen', verwachtingen van leerkrachten, te reserveren ruimtes, enzovoort. Omwille van deze verschillende redenen werden er voor het project van 'verkeersogen' van start ging, enkele zaken ondernomen:

 

  • Samenzitten met de klasleerkracht om contact te maken, verwachtingen, vragen en het thema af te toetsen.
  • Inplannen van een participatieve-observatie mee-speel-sessie in de klas
  • Verzamelen van materialen en muziek

 

 

Binnen het voorbereidend werk, werd juf Emely gevraagd om 'het weekschema' als mogelijkheden te zien en niet als vaststaande activiteiten. Hierdoor wil ik het kind als onderzoeker voorop stellen.

Performance en spel

De kinderen zijn tijdens de performance erg enthousiast (lachen, spelen, vinger opsteken, roepen). Er is een sterke wisselwerking tussen het zittend kijken (op het blauwe zeil) en het spontaan komen spelen. De performance kende dan ook zijn start, bij kinderen dat rond renden op een op de grond gekleefde streep. 'de gelabelde  stouterik van de klas', dat het spel initieerde, zag zijn idee terug komen in de opening van de performance. 

'Nat in het zweet lachten we samen. Dansten we samen. Speelden we samen'

Hij kwam spontaan meespelen en vele andere kinderen volgden hem. Het kind ging van 'oh nee, ik doe altijd iets verkeerd' naar 'Wauw, ik ben fier want dit is mijn beweging'. Doordat de performance niet gefilmd werd, zijn de herinneringen tot de inhoud van de performance vaak. Het was de eerste keer dat ik 'bewust' ging performen. Ik verloor me in een diepe toestand van flow. 

Deze toestand is zalig en voedend. Hierna kan je de hele wereld aan. Dit positieve gevoel is duidelijk merkbaar bij de kinderen en leerkracht. Ook de kinderen bevinden zich in volle spel-concentratie tijdens de vrije-spel-exploratie momenten. Er is amper tot geen ruzie. Sommige kinderen houden zich bij de geleide activiteiten aan de kant en pikken zelf in wanneer ze willen. Het uitnodigen en niet-verplichten, werkt uitnodigend.

'Ik had tranen in mijn ogen, ik heb mijn kinderen zelden zo gezien, het was zo mooi '

- Juf Emely-

De combinatie van vrije spel momenten, geleide momenten en performance werden samengebundeld in de klascontext. De foto's, het filmmateriaal, de beeldende experimenten kregen een plaats in de klas. De plaats groeide organisch uit tot een eigen ruimte voor de performance van het kind. 

Wat stoort of valt er op?:

We probeerden de krachtige momenten tijdens vrij en geleid spel te re-creeren zodat we een opname konden maken. Het plotse bewustzijn van de camera, veranderd de bewegingsvrijheid van het kind en remt al de spontane kracht weg. Het kind kijkt ongemakkelijk richting de volwassenen met de camera alsof het niet meer weet wat het moet doen of nog sterker zich afvraagt 'wat wil je van mij'? Zou het veranderen als klasgenoten de video-opname op zich zouden nemen?  Ik kan dit volledig begrijpen. Ik voelde me zelf heel vrij tijdens de performance. Van zodra ik wist dat de klasleerkracht enkele beelden maakte, veranderde dit gevoel.

 

Alles is nog zeer geleid. Het vrij spel blijft een exploratie uitgedacht, door een volwassenen. Het is wel heel leuk en de kinderen genieten van het spelen binnen het opgegeven kader. Er is een zeer hoge spel-concentratie aanwezig in de polyvalente zaal. De nood aan  spel momenten is, voelbaar nodig als afwisseling  voor de gevraagde spanningsboog tijdens performance.

De kinderen filmen zorgt wel voor een verhoogde betrokkenheid. We tonen elke ochtend voor de start, de voorgaande beelden. De kinderen reageren zeer enthousiast, lachen, spreken elkaars namen uit en roepen wat ze aan het doen zijn. Naast de betrokkenheid 

Punten om mee te nemen:

  • Belang van de begeleidingsrol
  • Impact van de camera
  • Opnemen van 'autoriteit'
  • Is vrij spel nodig? 
  • Kan het spel en de performance niet één groot geheel zijn, dat in elkaar vloeit? Moet het apart?
  • Biedt het meer mogelijkheden? Zo ja, welke mogelijkheden? 

(mogelijke) Kernwoorden ter voorbereiding van analyse:

  • Interactie
  • Autoriteit
  • Geleid
  • Vrij
  • Flow
  • spontane impuls

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb