De start van een-nog-onwetend onderzoek 

Een onderzoek naar de zin en zintuigelijkheid der dingen binnen een kader van verstilling

Project 'ik en jij is wij', een onderzoek naar jezelf, de ander en je omgeving. Samenwerking Sabrina Kadouri, leerkracht en maker van 'Roots' een reeks textiel kunstwerken die haar diverse identiteit blootlegt.

Moe-moedeloos-moedig..

Zo luid de start van een onderzoek(stocht)  naar verstilling en stilte. 2019-2020, was mijn jaar van totale uitputting. Privé en werk zogen de laatste stukken energie uit mijn lijf.  Opgeven zit zelden in mijn natuur. Ik ben een harde werker.  Eén die bleef doorgaan.  Vele leerkrachten zullen dit wel herkennen. Blijven gaan, blijven geven omdat het zo hoort, omdat we leerden voor anderen te zorgen. 

Stemmen als:

’Wie zal er anders voor de kinderen zorgen?

Ik wil anderen niet belasten!

Ja, maar het is wel mijn klas.

Ik kan toch niet zomaar thuisblijven als ik niet ernstig ziek ben?’

klinken luid en nemen de bovenhand. Uit Amerikaanse onderzoek naar 'Improving Teacher Awareness and Well-Being through CARE', blijkt dat leerkrachten makkelijker zorg dragen naar anderen toe, dan naar henzelf.  Het omkeren van dit gedachtegoed zou belovende resultaten vertonen op zowel de eigen mentale gezondheid, als op de kwaliteit van hun leraarschap (Schussler et al., 2015, p. 141).

 

De ontmoeting met een grote groep rumoerige en energetische kinderen die mijn vraag naar stilte overstegen deden mijn lichaam zwijgen. Letterlijk zwijgen. Mijn lichaam ging van moedeloze moeheid, naar moed. Dit zou het laatste zijn dacht ik, daarna stop ik. In complete stilte begon een onderzoekend dialoog naar instructies, ontmoeting, het opbouwen van spanning en nieuwsgierigheid. Soms doorbraken enkele klanken de stilte, om in nonsentaal of melodie vorm te geven aan hetgeen ik mijn leerlingen wilde overbrengen:

 

"Nooit eerder was mijn lichaam zo stil en sprekend tegelijk,

nooit eerder was de stilte de basis voor zulk sterk dialoog en

lang geleden was het, dat ik de energie terug voelde stromen"

Dit authentiek, theatraal intuïtieve, dansante en lijfelijk groeiend dialoog vormde een sterke basis voor mijn onderzoek. Een zoektocht naar organische en co-creatieve performance als kunsteducatieve praktijk, die ik al gaande weg verder ontwikkelde en doopte tot het concept van 'Performance.Play.Lab'. Een kunsteducatieve praktijk met waarde voor dialoog, stilte, ontmoeting en verbinding. Een onderzoek dat organisch  groeit en op zijn beurt op diezelfde manier vormgeeft. Deze praktijk vond plaats in de schoolse context van een basisschool te Jette. 

                              To be continued...

Maak jouw eigen website met JouwWeb